© 2004
Minden jog fenntartva!

Webdesign:
AsztralFény

2004. I. negyedév
TARTALOMJEGYZÉK

Húsvét * Az ember három világa * Tanít a szellemvilág
Az igazi keresztény misztika * Találkozás a szellemvilággal
Jegyzetek az Önmunkálkodás témájához


JEGYZETEK AZ Ö MUNKÁLKODÁS TÉMÁJÁHOZ

     A szellemtan legfontosabb területéről, az ÖNMUNKÁLKODÁSRÓL szándékozunk - egy cikksorozat keretében - olyan gondolatokat leírni, amelyek megértetik annak fontosságát, kedvet ébresztenek a tudatos önmunka felvételére, módszereinek megismerésére, az egyéni és kiscsoportos munkaformák kialakítására.
     Bárhol nyitjuk ki szellemtani könyveinket, azonnal találkozunk azokkal a tanácsokkal, figyelmeztetésekkel, amelyek munkálkodásra szólítanak fel, amely önvizsgálattal, önmegismeréssel, kapcsolataink tisztázásával, erényeink és hibáink összetevőivel ismertetnek meg, Istennel és önmagunkkal való kapcsolataink rendezésének nagy munkájával folytatódnak. Pál apostol a Koloosszéiakhoz írt levelében világosan és szinte himnikus hangon írja meg. A levél 3,1-17. verseit olvasva világos áttekintést nyerünk önátalakításunk végső értelmével kapcsolatban.
     Az Égi Világosság, amely ekkor magát spiritisztikai folyóiratnak nevezte, 1913. márciusi számában cikket közöl a Reformirende Blätter I. kötetéből (1870-1880 között Prohászka Antal médiumi írásait gyűjtötte és adta ki Dr. Grünhut felügyelete alatt.)
     E kötet tartalmazta a Máté evangéliuma szellemi magyarázatát, kezdő szellemtanászok számára, nagyon határozott hangon. A kapernaumi százados történetét sorról-sorra magyarázza. (Mt.8,5-13.) Jézus elcsodálkozott, mondja az írás, a százados magatartásán és így szólt: "...senkiben nem találtam ilyen nagy hitet Izráelben, de mondom nektek, hogy sokan eljönnek napkeletről és napnyugatról s asztalhoz telepednek Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal a mennyek országában." A szigorú szellemi magyarázat így szól: "Ezek az összes népek és vallásokból jönnek, akiket ti kiválasztottak (ilyen kemény a meghatározás a kezdő keresők magabiztosságáról és keresztényi felsőbbrendűség-elképzeléseiről) eretnekeknek és pogányoknak tartotok és letelepednek, majd megvilágított hitük és igazságos életmódjuk következtében a mennyországban, holott ti a kegyelmi szövetség gyermekei türelmetlenségtek, gonoszságtok és igazságtalanságtok által abból kizárva maradtok, és sok tisztulási korszakon kell még keresztülmennetek, míg képesek lesztek jobb fokozatokat elérni, amelyeket nem ... egyházaitok szentsége kegyszereivel, hanem keserves önmunkálkodással lesztek kénytelenek kiküzdeni. Ezért olvassátok gyakran a Biblia e verseit, gondoljatok naponta a százados szavaira, hogy hitetek erősödjön... törekedjetek munkával kiérdemelni szellemi fokozatotokat és az azzal járó szellemi előnyöket." Itt az önmunkálkodás két arcát mutatja, az egyik az elengedhetetlenül kemény munka, a másik a boldogító Krisztuskövetés.
     A KNS szellemtani kör munkásságát hosszabb ideje vizsgálom és elemzem. A kör 35 évig végzett szellemi vezetés mellett elmélyült és magasrendű munkálkodást. Meglepve olvastam az 1924-ben elindított munka első közleményei között a kör vezetőjének tanítását, amely önmunkálkodást ajánl, mint legfontosabb munkálkodási formát. Sőt a harmadik évtized szellemi tanításai mellé, az általuk javasolt és megjelölt témák kidolgozása járult, amelyeket a tagoknak fel kellett olvasni. A dolgozatok tanulságainak szintézisét minden esetben a szellemi vezetés végezte el. A szellempedagógia nagyszerű példáját tanultam meg ebből, amely a köri tagokat munkatárssá képezi ki és nem csupán szimpla hallgatóvá teszi. Itt az önmunkálkodás fejlesztő munkájára találtam követendő példát.
     Névtelen Szellem tanítási rendje meg nem szűnően figyelmeztet és munkálkodásra serkent. Példák sokaságát emelhetném ki e tanítási rendből az önmunkálkodás igazolására. Hallgassunk meg néhány mondatot. "Csak az Istenben élve, az Isten lelkétől áthatva, a javulás és tisztulás útján önmagunkon munkálkodva jutnak el az emberszellemek azokhoz a lehetőségekhez, amelyek a hézagokat kitöltik és a kiálló szögleteket lesimítják." (Karma és kegyelem 91.o.) "Ha valakinek szüksége van arra, hogy önmagát vizsgálja, és a tévedéseket, hibákat és tökéletlenségből adódó lehetetlen történéseknek a létrejöttét megakadályozza, akkor nektek elsősorban van szükségetek arra, hogy magatokba szállva ezt a világosságot minden nap, minden órában, sőt életetek minden pillanatában önmagatokra irányítsátok és vizsgáljátok bensőtöket, érzéseteket, hogy minél tökéletesebben kidolgozhassátok a ti emberi életeteket, minél jobban valósággá tegyétek az Igazságot mulandó életetek folyamán." (Karma és kegyelem 213. o.)
     Egy további idézet: "A lélek minden részecskéje, minden atomja vágyik megvalósítani azt az álmot, melyet a paradicsomból magával hozott. De ha magát nem ismeri, és énje felől tévedésben van, akkor ezt a törekvését sohasem tudja valóra váltani; embertársai lelkében nem fogja megtalálni azt a képet, melyet óhajt, mert a tökéletlen ember képét mutatja környezetének lelki tükre. Ki kell tehát alakulnia az emberben Isten képének, hogy a tévedések és bűnök hatásai helyett az isteni erények visszfénye tükröződjék vissza." (NSZ Közleményei - I. 234. o.)
     Névtelen Szellem különös erejű tanítássorozata olvasható az Evangéliumi spiritizmus III. kötetében a munkálkodás, önmunkálkodás, önismeret, önalakítás témaköreiben. "Az ember önálló lélek és csak a saját erejéből megszerzett tapasztalatokon keresztül tudja a saját világosságában megítélni, hogy mi a jó és mi a rossz." (52. o.) Oldalszámokat közölnék, ahol szinte tanulmányszerűen olvasható az önmunkálkodás sok-sok szemléleti és nézőpontja (57.-61.-65.-100.-116.-118-119,-184.-345.)
     Ezekről az utolsó oldalakról idéznék fel még egy gondolatot.
     "Testvéreim, munkálkodni kell! A szeretet munkáját kell végeznetek, hogy az Úr nevének dicsősége beragyogja a sötétséget, beragyogja a messze elszakadt szellemi világokat is (kozmikus felelősség - szerk.), hogy ott is felébredjenek az elkárhozottak és száműzöttek. Ti is munkálkodjatok, ameddig itt vagytok, mint ahogy az Úr munkálkodott miértünk. Isten igazságainak szerezzetek érvényt az emberek szívében, lelkében és életében, beszédeitekkel, cselekedeteitekkel, mindennemű ténykedésetekkel, akkor betöltöttétek hivatásotokat. Ne érezzétek többnek magatokat, mint akiket szolgáltok. Emberektől jövő dicséreteknek álljatok ellen és távoztassátok el azt magatoktól. Szolgáljatok jó szívvel, de legyetek erősek, amikor erőszakkal támad a tévelygés szelleme, hogy ne tudjon benneteket megfélemlíteni. Legyetek erősek a hitben és az Isten Szent Lelkével való kapcsolatot tartsátok fenn éberen. Figyeljetek, hogy mit kíván tőletek az Úr, miképpen cselekedjetek, s hogy úgy tudjatok szólni, hogy az igazság csorbát ne szenvedjen." A munkára való felhívás az önmunkálkodás tananyagát is közli indirekt formában. E tárgyban Névtelen Szellem minden írásában találtok majd megvilágosító tanításokat.
     Menjünk tovább a megvizsgálandó anyagban. Kierkegaard (ejtsd: Kjerkegor) dán filozófus, lelkész és író, a világhírű gondolkodó Önvizsgálat című művében Jakab levelét magyarázza. Bevezető imájában csodás tanúságot tesz az önmunkálkodás mindenek feletti fontosságáról. "Istenem, ha az egyes embernél csak egy kis hajlandóságot is észre veszesz, mindjárt ott teremsz és első vagy, aki több mint emberi, igen isteni türelemmel bajlódsz az egyes emberrel, hogy helyesen értse meg az igét; és azután ismét te vagy az, aki több mint emberi, igen isteni türelemmel megfogod az ember kezét és segítesz neki, ha csak ó is igazán arra törekszik, hogy megcselekedje az igét." (Önvizsgálat - Új mandátum könyvkiadó - 21 o.)
     Igaz törekvés, íme Kierkegaard imába az önmunkálkodás egy újabb arcát mutatja meg számunkra.
     Ismét egy szellemtani munka, amelynek bevezetésében a tanító szellem elmondja, hogy előadását két vezérmotívumra építi, az egyik a megismerés, a másik a fejlesztés, vagyis az önmunkálkodással elérhető átszellemiesítése nehéz erőinknek.
     - Íme a ki nem kerülhető önmunkálkodás! (Hitetlen Tamás: Veszteglés az ismeretlenben - magánkiadás 1930.) A könyv szellemi ajánlása így szól: "Ezt a könyvet neked ajánlom testvérem. Megtalálod benne feljegyezve mindazt, amire szükséged van ahhoz, hogy győzedelmeskedjél a földön." S a kötet mondanivalójának világos bölcsessége igazolja az ajánlás felelősségteljes komolyságát.

     Az önismeret világába vezet be Gyökössy Endre: Életápolás című tanulmánykötetében. Idéznék A kapcsolat önmagunkkal és kapcsolatunk embertársainkkal című fejezetekből (216-217.o.) "Csak akkor lehetünk jó kapcsolatban önmagunkkal, ha ismerjük is önmagunkat. Aki önmagában járatlan, az képtelen a másik ember belső személyiségét megérteni, még kevésbé elfogadni azt. Azért van szükség kellő önismeretre, hogy túl ne becsüljük önmagunkat.
     Jézus azt tanítja: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. De hiába jó a kapcsolatunk fölfelé és befelé, ha embertársaink felé rossz, vagy alig vannak kapcsolataink. János apostol első levelében írja (1Jn. 4,20.) "Ha valaki azt mondja: szeretem az Istent, a testvérét viszont gyűlöli, az hazug, mert aki nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent, akit nem lát."
     Ezért merem olyan határozottan állítani, hogy kapcsolataink összefüggnek és egyik kapcsolatunk megbetegedése vagy hiánya kihat a többire is. Aligha tehet többet, nagyobbat a lelkigondozó-lelkész, (GyE. református lelkész, kutatóprofesszor) minthogy a rábízott gyülekezet tagjait ne csak Istennel segítse kapcsolatba kerülni, az Igén keresztül, hanem lelkigondozói beszélgetésekben mindenkit, akt csak tud és elér, önnönmagával is jó kapcsolatba hozza, s így a gyülekezet többi tagjával is jó kapcsolatba kerülhet." (Ezután szól a kiscsoportos foglalkozások kérdéséről, amiről későbbi írásainkban sok szó esik majd.)

     Az Égi Világosság 1942. novemberi számában olvashatunk Dr. Makai István orvos (Székelyhíd) tollából egy tanulmányt, amelynek címe: Önmunkálkodás. Ebben a klasszikus evangéliumi spiritizmus szellemében magyarázza az erre vonatkozó krisztusi tanításokat.

     A magyarországi szellemtani munkában oszlopként jelenlévő, kimagasló egyéniség volt Bodnár László, aki, mint a Szeretet Szövetség megszervezője és vezetője, az evangéliumi spiritizmus szellemében előadóként, szervezőként és írói munkásságával szinte vállára vette a magyar szellemtan ügyét, emberek százait tanította, és készítette fel előadói, kiscsoportos munkában pedig vezetői tevékenységre. 1935-ben megjelent tanulmánykötete a Jövendőmondás lélektana nyolcadik fejezetében írja a szellemi munkálkodás egy általa kidolgozott (BL. gyakorló pedagógus volt) módszerét, amelyet "Felszabadító önmunkálkodás" címen ismertetett. A köri munka passzív hallgatóit a hallott dolgok átgondolására, önismeretre és aktív tanulásra ösztönözte. A Szeretet Szövetségben el is indította e munkát, amely hamarosan élénk és örömteli mozgást eredményezett. Kidolgozta a hétciklusos, egy-egy cikluson belül hat-hét témát összefogó tematikát, amelyeket dolgozatok formájában minden csoporttagnak ki kellett dolgoznia, fel kellett olvasnia, a csoport többi tagjának pedig hozzászólni és értékelni. E kiscsoportos munkaforma örömteli munkálkodás elindítója lett.
     1942-ben e munka első tapasztalatairól könyvet ír Bálint Aladárné Felszabadító önmunkálkodás címen. E mélyen elemző és vallomásos kötet világossá tette, hogy a szellemvilág önmunkálkodásra ösztönző tanításainak tudatos megragadása az önismeret mélységeibe és a szellemi ismeretek magasságaiba vezetik el a munkálkodót.
     Bodnár László írói munkássága (22 kiadott, 22 kéziratban lévő mű) egyébként e hétciklusos, kb. 50 témát felsoroló tematikában való tájékozódást és megértést is segíti.

     E tárgyban megjelent cikkeink jegyzéke (évfolyam, lapszám, oldalszám):

2000. 3.: 4. o.  *  2002. I.né.: 21. és 43. o.
2000. 4.: 1. o.  *  2002. II.né.: 37. o.
2001. II.né.: 12. o.  *  2002. III.né.: 18. o.
2001. III.né.: 29. o.  *  2003. I.né.: 27. o.

     Az önmunkálkodás, a tudatos és következetes szellemi munka, a szellemvilág tanításainak és demonstrációnak szisztematikus feldolgozásában kiváló példát mutatott Makk István. Kerek életművet hagyott hátra, amelynek eddig három kötete jelent meg. "Az örök fejlődés kozmikus útja" főcímmel. Az I. kötet 190. oldalán mindnyájunk számára tanulságos táblázatot állított össze szellemi élete áttekintéséről. Tanítást adva ezzel önmunkálkodásunknak egy olyan módszeréről, ahol tényszámokkal, statisztikusan is kontroll alatt tarthatjuk munkálkodásunkat. E világosság készség és tervszerűség, Isten kegyelmi erőivel megáldva és szoros szellemvilági kapcsolatok ápolásával, beláthatatlan szellemi eredmények elérésére képesíthetnek bennünket. A munkálkodásnak, az önmunkálkodásnak e példája hihetetlen segítséget nyújthat a keresők és elindulni vágyók számára.
     A Bodnár László által felépített és elindított felszabadító önmunkálkodás azóta (ez az 1930-as évek elejét jelenti) megállás nélkül folyik. Későbbi cikkeinkben e hét évtized tapasztalatairól, élményeiről és eredményeiről szeretnénk majd beszélni, hogy minél többen kapjanak kedvet e módszer kipróbálására.

+ + +

     Elhagyva a néhány szellemtani példát és a szellemtan kiváló művelőinek tanítását és példáját, beléphetünk a Biblia világának szent területére, hogy onnan kapjunk tanítást, ösztönzést, törvényismeretet és a Szentszellem erőit. Jézus a jeruzsálemi templomban mondja ki, tanítja, teszi világossá, a hatalmas igazságot: "Az én Atyám mind ez ideig munkálkodik, én is munkálkodom." (Jn. 5,17.)
     Pál apostol egész munkássága, élete és levelei állandó ösztönzések a munkálkodásra. Így ír a Filippibelieknek (2,13.): "mert Isten az, aki munkálja bennetek mind az akarást, mind a munkálást jó kedvből." Itt az egyetemes isteni erők munkájába való belekapcsolódásra biztatja tanítványait, amelynek önismeretünk, önmagunk átformálása a kezdeti stádiuma. S ha Isten jó kedvéről tesz említést, akkor tudnunk kell azt, hogy ez a munka bármilyen kemény, komoly és összeszedett is legyen, de isteni örömök birtokába juttat, tehát a legtöbbhöz, amit ember elérhet, amiben reménykedhet, amit mindennél jobban óhajt, kíván, és amely után nehéz óráiban sóvárog.
     Apostoli szinten az átalakult és Isten országának építésébe beemelést nyert tanítvány, a nehéz de gyönyörűséges munkálkodásról már így vall: "Mert ha az evangéliumot hirdetem, nem dicsekedhetem, mert szükség kényszerít engem, mert jaj nekem, ha nem az evangéliumot hirdetem." Ez már a teljes betagoltság erejéről vall, a jaj nekem és a kényszerít szavak a teljes felismerés és az Isten munkájába való beállás csodájáról szóló vallomás. Lám, milyen magasságokba emelhet bennünket, alkalmassá válásunkért tett erőfeszítéseink, éber munkánk és az isteni erők találkozása. A komoly és elszánt önmunkálkodást folytatók számára Pál apostol feltár egy alapigazságot, amely küzdelmeikben állandó biztatást és erősítést jelenthet. Mi magunk is, nagyon ajánlom, tegyük magunkban állandóan jelenlévő igazsággá ezt." (Efezusi levél 3, 17-21.)
     "Lakozzék Krisztus hit által a ti szívetekben és a szeretetben meggyökerezve és megalapozva megérthessétek, minden szenttel együtt, hogy mi a szélessége és hosszúsága és mélysége és magassága Isten jóvoltának és megismerjétek Krisztusnak minden ismeretet felül haladó szeretetét és teljességre jussatok, az Isten mindent átfogó teljességéig. Annak pedig, aki véghetetlen bőséggel mindeneket megcselekedhetik, feljebb, hogy mint kérjük vagy elgondoljuk, a bennünk munkálkodó erő szerint, annak legyen dicsőség örökkön örökké, Ámen." Pál himnikus tanítása a miáltalunk kifejtett erőket döntő fontosságúvá teszi, mert az állandóan jelenlévő mennyei erők csak annyira tudnak, hatni, amennyire befogadóképesek vagyunk. Az önmunkálkodás ezeket az erőket segíti fejlődni, felnőni, kiterebélyesedni.
     A Biblia tanításaiból még egy dologra hívnám fel a figyelmet. Úr Isten parancsát az Ember részére. A tanítás kozmikus erejű és érvényű. Jelenléte életünk minden pillanatában érvényes és működő erejű. Mózes I. könyvének 2,15. versében találjuk. "És fogta az Úristen az embert (még nincs Ádám és Éva, hanem csak az Ember) és elhelyezte az Éden kertjében (Éden az evolúciós szintér, a kert a Paradicsom, amelyet Édenben ültetett Úristen) hogy művelje és őrizze azt."
      Azóta zeng a mindenségben a művelés és őrzés parancsa, s ez aktuális bontakozási szintjeinken állandóan érvényes. A művelés vonatkozik munkálkodásunkra, önmunkálkodásunkra is, bár belső jelentéstartalma kozmikus méretű. Az őrzés meglévő és megszerzett értékeink védelme és isten országának megvédése az ellentétes erők állandó ostromától.

Mára ennyi nagyon is elég lesz. Majd folytatjuk.

+ + +

>Kuklis Ferenc